Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
Food and Beverage Blog

Πως να μην την πατήσεις μετά την πρώτη σου προαγωγή ως προϊστάμενος

bad-manager


Εδώ είσαι λοιπόν. Πήρες την πρώτη σου προαγωγή. Δεν έχει σημασία αν από σερβιτόρος έγινες Captain, ή από Βartender έγινες Bar Manager. Το 87% των προϊσταμένων, μπορεί να αισθανθούν ότι δεν ήταν καλά προετοιμασμένοι για τον ρόλο στον οποίο βρέθηκαν μέσα σε μια στιγμή. Το ήθελαν όμως και άρπαξαν την ευκαιρία που τους προτάθηκε.

Παρακολουθώντας άλλους προϊσταμένους ίσως να είχες την αίσθηση ότι θα ήταν εύκολο. Ίσως νόμιζες ότι θα μπορούσες να κάνεις καλύτερη δουλειά από τον προϊστάμενο που είχες. Αμέσως ρίχτηκες στη διαχείριση των ανθρώπων και σύντομα συνειδητοποίησες ότι η διαχείριση κάθε άλλο παρά εύκολη είναι!

Καλώς ήλθες λοιπόν στη διαχείριση του τμήματος. Μοιάζει πολύ με ιππασία πάνω σε άγριο άλογο. Πρέπει να εστιάσεις την προσοχή σου αλλιώς αυτό το άγριο ζώο θα σε ρίξει κάτω σαν τραπουλόχαρτο και θα σε ποδοπατήσει ώσπου να καταλάβεις τι έγινε. Για να γίνεις καταξιωμένος ιππέας χρειάζεται ικανότητα να κάνεις γρήγορα προσαρμογές στον εαυτό σου, προκειμένου να μείνεις πάνω στη σέλα.

Το πώς έφτασες σε αυτή τη θέση δεν έχει καμία σημασία. Ούτε η ελλιπής εκπαίδευση στο management που πιθανότατα δεν έλαβες... έχει σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι τι θα κάνεις από σήμερα και μετά για να μπορέσεις να διαχειριστείς αυτό που σου πρόσφεραν.

Υπάρχουν άνθρωποι που είναι πραγματικοί ηγέτες. Βέβαια, θα ακούσεις και πολλούς προϊσταμένους να διατυμπανίζουν οι ίδιοι για τον εαυτό τους ότι είναι ηγέτες, (εδώ ακριβώς είναι το πρώτο σημάδι ότι δεν είναι) ... και να λένε σε όλους οτι ο τίτλος τους είναι αυτός που τους διαχωρίζει από τους υπόλοιπους θνητούς.  

Η πραγματική ηγεσία όμως δεν ενδιαφέρεται για τον τίτλο. Η ηγεσία αφήνει τις πράξεις να μιλήσουν για αυτήν.

Προτού καταφέρεις να ξεκινήσεις το ταξίδι στην ηγεσία (που μπορεί να καταλήξει και σε ταξίδι στο τρίγωνο των Βερμούδων), θα χρειαστεί να αντιμετωπίσεις μερικές σκληρές αλήθειες που θα μπορούσαν να σε επιβραδύνουν ή να σε πετάξουν εκτός διαδρομής.

Αν συγκεντρώνεις έστω και ένα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά, τότε να είσαι σίγουρος ότι θέλεις ένα σεμινάριο ηγεσίας πριν προσπαθήσεις να ηγηθείς ανθρώπων. Αν συγκεντρώνεις δύο ή περισσότερα νομίζω οτι θα πρέπει να το ξανασκεφτείς, πριν να πάρεις την προαγωγή σου, αλλιώς θα το ξανασκεφτούν αργότερα, αυτοί που σου την έδωσαν. 

Ας δούμε λοιπόν ποια χαρακτηριστικά πρέπει να λάβεις υπόψιν ώστε αν νιώσεις οτι τα έχεις, να λάβεις τα μέτρα σου πριν την απόπειρα διαχείρισης άλλων ανθρώπων στον επαγγελματικό χώρο.

1. Μήπως επικοινωνείς με λάθος τρόπο;

Σε κλίμακα από το 1 έως το 10, με το 10 να είναι το εξαιρετικό, πώς θα αξιολογούσες τις επικοινωνιακές σου ικανότητες με την ομάδα σου; 

Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι πολύ χαλαροί με τον εαυτό τους και τείνουν να βαθμολογούν τις δεξιότητές τους γύρω στο 9 (οι ψυχολόγοι το αποκαλούν αυταπάτη υπεροχής). Ζήτησε από την ομάδα σου να σε βαθμολογήσει κρυφά κι ανώνυμα και πιθανότατα θα σου δώσει ένα 5.

Οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι αυτές που διαχωρίζουν τους προϊσταμένους από τους ηγέτες. Οι τελευταίοι εργάζονται συνεχώς για τη βελτίωση της επικοινωνίας με όλους όσους έρχονται σε επαφή. ΌΛΟΥΣ! Μην νομίζεις ότι αυτό ισχύει μόνο για τη δουλειά και όχι για την προσωπική σου ζωή. Πολλοί νομίζουν ότι μπορούν να διαχωρίσουν αυτά τα δύο. 

Ακούς συχνά ότι το κλειδί για την επιτυχία είναι να αφήνεις τα προβλήματα της προσωπικής ζωής έξω από τη δουλειά. Συγγνώμη που το λέω αυτό ... αλλά δεν είναι ρεαλιστική αυτή η συμβουλή. Έχεις απλά ζωή κι όχι επαγγελματική και προσωπική. Είναι μια η ζωή. Είναι ένας ο εαυτός σου. Απλά μερικές μέρες είσαι πιο συγκεντρωμένος στη δουλειά, και κάποιες άλλες πιο πολύ στα προσωπικά σου.

Η επικοινωνία είναι η ίδια. Το πώς μιλάς στους ανθρώπους είναι συνήθεια. Οι συνήθειες γίνονται ασυνείδητες συμπεριφορές που θα εισέλθουν και σε άλλους τομείς της ζωής σου. Οι επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές θα γίνουν ο χαρακτήρας σου κι αυτός θα σε καθορίζει πλέον σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής σου. Εάν μιλάς όμορφα με άτομα στην προσωπική σου ζωή, πιθανότατα θα μιλάς όμορφα και με τα άτομα της ομάδας σου. Οι κακές επικοινωνιακές συνήθειες που κουβαλάς απέξω αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της κακής διαχείρισης στη δουλειά. 

Η απώλεια της ψυχραιμίας σου μπροστά στην ομάδα σου, απλώς τους λέει ότι δεν έχεις αυτοέλεγχο. Πιστεύεις ότι οι άνθρωποι θέλουν να ακολουθήσουν κάποιον που δεν έχει τον έλεγχο του εαυτού του; Μπορεί να υποστηρίξεις ότι είσαι απλά παθιασμένος με τη δουλειά σου και τελειομανής. Οχι. Απλώς το χρησιμοποιείς ως δικαιολογία για να δείξεις στην ομάδα ότι δεν είσαι αγενής αλλά από ενδιαφέρον για τη δουλειά, τους μιλάς απότομα . Εάν δεν ελέγχεις τα συναισθήματά σου, κάποια στιγμή θα οδηγηθείς να ελεγχθείς, εξ αιτίας αυτών.

2. Μήπως είσαι υποκριτής;

Η κραυγή του υποκριτή υπεύθυνου είναι "κάνε ότι σου λέω" ενώ το σύνθημα του ηγέτη είναι "κάνε ότι κάνω". Όταν τα λόγια και οι πράξεις δεν είναι συμβατά, δημιουργείς δυσπιστία στην ομάδα. Η εμπιστοσύνη είναι απαραίτητο στοιχείο για την ομαδική εργασία. 

Εάν θέλεις να γίνεις ηγέτης, τότε πρέπει να σταματήσεις να μιλάς για αυτό και να αρχίσεις να το βιώνεις. Ο δρόμος για να γίνεις ηγέτης ξεκινά με το να να έχουν συνάφεια τα λόγια και οι πράξεις σου.

  • Λες ότι η γνώση είναι μια βασική αξία στη δουλειά που κάνεις. Πόσα βιβλία έχεις διαβάσει τον τελευταίο χρόνο;
  • Λες ότι πασχίζεις για την ομαδική δουλειά. Βοήθησες κάποιον να κατανοήσει κάτι που έκανε λάθος χωρίς να το μάθει κανένας;
  • Λες ότι η ομάδικότητα είναι το πολυτιμότερο αγαθό. Κάνεις κινήσεις που να βασίζονται στη σύσφιξη των σχέσεων της ομάδας η διαιρείς και βασιλεύεις;
  • Δηλώνεις αμερόληπτος και δίκαιος. Δεν έχεις μέσα στο μυαλό σου κάποιους σε καλύτερη θέση από κάποιους άλλους; Όλοι έχουμε !
  • Περνάς από τα τμήματα σου με την ίδια συχνότητα; Μήπως σε κάποια τμήματα πας με βαριά καρδιά γιατί έχει στραβώσει το κλίμα και σε αντιμετωπίζει το προσωπικό σου περίεργα;

Αν κάτι από αυτά σε βάζει σε σκέψη, είσαι σε καλό δρόμο. Αν όχι, ή είσαι ενσαρκωμένος Θεός ή πρέπει να δουλέψεις πάρα πολύ με την αυτοκριτική. 

3. Μήπως κάνεις Micro Managing;

Ένα άλλο παράδειγμα κακής ικανότητας διαχείρισης είναι η τάση μικροδιαχείρισης των άλλων. Σε κανέναν δεν αρέσει όταν ο προϊστάμενος, αναπνέει στο σβέρκο του ή τον κριτικάρει συνεχώς. Χώνεις τη μύτη σου παντού, δεν αφήνεις κανένα περιθώριο πρωτοβουλίας χωρίς σχολιασμό και κριτική. Κρύβεσαι και κοιτάς τους υπαλλήλους σου χωρίς να σε βλέπουν; Οι μικροδιαχειριστές τείνουν να πιστεύουν ότι κανείς δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά καλύτερα από όσο αυτοί μπορούν. Μπορεί να εμφανίζουν μια σχεδόν ιδεοψυχαναγκαστική συμπεριφορά στο χώρο εργασίας νιώθοντας οτι είναι οι καλύτεροι και οι πιο αποδοτικοί από όλους.

bad-manager-2


4. Μήπως είσαι επικεντρωμένος στην κριτική κι όχι στους ανθρώπους;

Κατέκτησες τη θέση που σου δίνει τη δυνατότητα να λειτουργήσεις μια ομάδα και κάθεσαι να συντάξεις μια check list με σκοπό να ελέγξεις γρηγορότερα αν τηρούνται οι διαδικασίες. Η λίστα ελέγχου είναι ένα πολύτιμο εργαλείο όταν χρησιμοποιείται ως οδηγός και όχι ως το κύριο όχημα για τη διαχείριση εργασιών και ανθρώπων. Οι check lists είναι άψυχα αντικείμενα. Δεν έχουν συναισθήματα, ούτε ικανότητα σκέψης, απλά υπάρχουν. 

Κάποιοι νέοι προϊστάμενοι τις επικαλούνται σαν να είναι η θεραπεία για όλα τους τα προβλήματα. Στη συνέχεια, όταν η ομάδα τους δεν κάνει αυτά που υπάρχουν στη λίστα, γίνονται πυρ και μανία.

Όλοι κάνουμε λάθη. Εγώ προσωπικά κάνω πολλά λάθη κάθε μέρα. Μερικά τα καταλαβαίνω αμέσως κι άλλα όχι. Είναι όμως τα λάθη μας, που μας ωθούν να μεγαλώσουμε και να εξελιχθούμε. Τα λάθη και η μάθηση συμβαδίζουν. 

Οι άνθρωποι όμως θέλουν επίσης να αναγνωρίζονται και για τα σωστά πράγματα που κάνουν.Όχι μόνο να δέχονται κριτική όταν κάτι δεν πάει καλά, αλλά και να λαμβάνουν τον έπαινο όταν όλα πάνε καλά.

Μερικοί προϊστάμενοι όταν ελέγξουν την check list και όλα είναι όπως πρέπει, απλώς την διπλώνουν και λένε: «όλα οκ, τα λέμε αύριο». 

Επική αποτυχία. Αυτά τα άτομα που μόλις πραγματοποίησαν οτι υπάρχει στη λίστα ελέγχου θέλουν να αναγνωριστούν. Θέλουν να εκτιμηθούν. Θέλουν να επιβεβαιωθούν οτι πήρες αυτό που περίμενες. Μία από τις μεγαλύτερες ανθρώπινες ανάγκες είναι η ανάγκη του να νιώθουμε εκτίμηση από τους άλλους. 

Όταν είσαι αυτός που κάνεις την παρατήρηση στον υπάλληλο, πρέπει να είσαι και αυτός που θα πει και το μπράβο. 

Ένας προϊστάμενος θέλει αποτελέσματα, ένας υπάλληλος θέλει αναγνώριση για την προσπάθεια. Εάν ένας προϊστάμενος αναγνωρίσει την προσπάθεια, θα έχει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.- Simon Sinek 

4. Βασίζεσαι στο ταμπελάκι που φοράς κι όχι στον εαυτό σου;

Περάσες σε μια υπεύθυνη θέση και στη διαχείριση ομάδων με βάση τις προηγούμενες δεξιότητες σου, πιθανόν τη σκληρή δουλειά σου και τον χαρακτήρα που επέδειξες ως υπάλληλος. Εάν επιθυμείς όμως τώρα να μεταμορφωθείς σε πραγματικό ηγέτη, θα πρέπει να αφήσεις πίσω κάποιες κακές συνήθειες. Θα πρέπει να ανοίξεις το μυαλό σου στη μάθηση. Θα χρειαστεί να αγκαλιάσεις την αλλαγή αυτή. Θα πρέπει να αποδεχτείς την προσωπική σου ευθύνη για ό, τι κάνεις. 

Το ταμπελάκι που φοράς είναι το τελευταίο πράγμα που καθορίζει ποιος πραγματικά είσαι. Η ισχύς της θέσης είναι κάτι που επιβάλλει στην αρχή τουλάχιστον, μια συγκεκριμένη συμπεριφορά στην ομάδα. Αν δεν υπάρξει ταυτόχρονα και η προσωπική ισχύς, ή αλλιώς η δύναμη της επιρροής του ανθρώπου που ηγείται, τότε τα προβλήματα δεν θα αργήσουν να φανούν.

Όταν θα έχεις χάσει τον έλεγχο της ομάδας και οι ανώτεροι σου δεν θα μπορούν να σε εμπιστευθούν πια για την ικανότητα σου να ηγηθείς και να οδηγήσεις την ομάδα σε θετικά αποτελέσματα θα έχεις μείνει μόνο με το ταμπελάκι και την κατακρεουργημένη περηφάνεια σου.

bad-manager-3


5. Μήπως βρίσκεις πάντα κάτι κακό να πεις;

Ανεξάρτητα από το πόσο καλό είναι κάτι, οι προϊστάμενοι με κακές διαχειριστικές δεξιότητες θα βρίσκουν πάντα κάποιο ελάττωμα. Αντί να επιτρέπουν στα μέλη της ομάδας να αισθάνονται καλά με τη δουλειά τους, προσκολλούνται μόνο στα προβλήματα.

Τείνουν να προσπερνούν την επιτυχία της ομάδας ως κάτι το δεδομένο που συνήθως βασίζεται στις δικές τους προτροπές και κινήσεις, αλλά πάντα κατηγορούν τους άλλους για την αποτυχία Αν δεν είναι μια οφθαλμοφανής αποτυχία της ομάδας, θα βρουν κάποιο άλλο αίτιο όπως τον ανταγωνισμό, την οικονομία, την κυβέρνηση, τους επιχειρηματίες, τους εξωγήινους.

Αυτό οδηγεί σε μια βαθιά αίσθηση των εργαζομένων ότι η εργασία τους δεν εκτιμάται όσο πρέπει ή οτι δεν συμβάλλουν στη συνολική επιτυχία της επιχείρησης. 

Με άλλα λόγια διαπράττεις δολοφονία του φιλότιμου των ανθρώπων σου. Αυτό αποδεδειγμένα ρίχνει τα αποτελέσματα ικανοποίησης των πελατών και ανεβάζει το κόστος προσωπικού διότι δεν θα τρέξουν το extra mile για σένα και θα αναγκαστείς να πληρώσεις περισσότερες εργατοώρες.

6. Μήπως διοικείς με τον φόβο και την απειλή;

Μπορεί να κάνεις μορφασμούς χωρίς να το καταλαβαίνεις ή να χάνεις την ψυχραιμία σου. Μπορεί να είσαι χειριστικός, να φέρνεις σε αντιπαράθεση τους εργαζόμενους μεταξύ τους ή να ντροπιάζεις τους υπαλλήλους μπροστά σε άλλους. Όταν συμβαίνουν αυτά τα ξεσπάσματα, σπάνια έως ποτέ, οι κακοί μάνατζερ δεν ζητούν συγγνώμη γιατί απλά, θεωρούν οτι έχουν πάντα δίκιο. 

7. Έλλειψη αυτογνωσίας;

Η αυτογνωσία είναι μια κρίσιμη ικανότητα για τους καλούς υπευθύνους. Η κατανόηση του πως τους αντιλαμβάνεται η ομάδα τους, ανεξάρτητα από το τι πιστεύουν οι ίδιοι για τον εαυτό τους, είναι ένα από τα κλειδιά για την καλή διαχείριση. Οι κακοί μάνατζερ αγνοούν παντελώς την έλλειψη δεξιοτήτων τους.

Αλίμονο σε αυτούς που δεν ξέρουν ότι δεν ξέρουν αυτά που δεν ξέρουν! - Σωκράτης

 

Κλείνοντας την ανάλυση

Οι ελλιπείς προϊστάμενοι, μπορεί να εμφανίζουν μερικές από αυτές τις συνήθειες. 

Γιατί όμως τόσοι πολλοί υπεύθυνοι δεν είναι σωστά εφοδιασμένοι για τη δουλειά ; Οι περισσότεροι  έχουν προαχθεί στις εταιρείες τους επιδεικνύοντας ισχυρές επιδόσεις στις προηγούμενες θέσεις τους. Στη συνέχεια, όταν γίνονται προϊστάμενοι πρέπει να χρησιμοποιήσουν ένα εντελώς διαφορετικό σύνολο δεξιοτήτων. 

Το να είσαι καλός στο service ως σερβιτόρος, δεν σε κάνει και κατάλληλο για Captain. Μπορεί να ήσουν καλός στη δουλειά σου πριν, αλλά ως προϊστάμενος, κάνεις λιγότερο από το είδος της εργασίας που σου έδωσε αυτή τη νέα θέση και περισσότερο από ένα κομμάτι εντελώς καινούργιο, που μπορεί να σε γελοιοποιήσει στα μάτια των συναδέλφων σου. 

Δυστυχώς, οι περισσότεροι δεν έχουν εκπαιδευτεί σε μεθόδους ηγεσίας, ούτε διαθέτουν τις ικανότητες διαχείρισης προσωπικού,  που χρειάζονται για να ηγηθούν. Ελάχιστες εταιρείες εκπαιδεύουν τους νέους προϊσταμένους πριν πάρουν τη νέα θέση.

Ποια είναι τα καλά νέα;  Αυτές οι δεξιότητες μπορούν να αποκτηθούν μέσα από την εκπαίδευση. Αρκεί να υπάρχει η πρώτη ύλη. Ένας άνθρωπος σηλαδή που να διαθέτει ενσυναίσθηση, ένας άνθρωπος με θέληση να αναπτυχθεί μέσα από την ανάπτυξη όλης της ομάδας. Αν δεν υπάρχει αυτή η πρώτη ύλη, κάθε εκπαίδευση θα μοιάζει ακαταλαβίστικη και ξένη προς τον άνθρωπο που τη λαμβάνει. 

Δεν προσλαμβάνεις δεξιότητες, προσλαμβάνεις χαρακτήρες. Μπορείς να διδάξεις κατόπιν τις δεξιότητες.  Simon Sinek
Νεότερη Παλαιότερη

Προωθούμενο μήνυμα